ZET JIJ DE HAARD EVEN AAN SCHAT?
Hoewel er, ook door medewerkers van Talpa, lacherig wordt gedaan over het vier uur durende haardvuur waar SBS6 op eerste kerstdag mee uitpakt, zou het qua kijkcijfers, wat Bert van der Veer betreft, nog weleens kunnen verrassen. De tv-kenner denkt dat het tafereel mogelijk net zo goed gaat scoren als wanneer de zender voor een kerstfilm had gekozen.
„Er zijn zeker wel mensen die dit bij het kerstdiner aanzetten”, zegt Van der Veer tegen het ANP. „Ook online zijn dergelijke haardvuren wel te vinden, maar dit is makkelijker. Qua kijkcijfers denk ik dat het misschien wel net zo goed zal scoren als een kerstfilm.”
En ook als dat niet het geval is, is er geen man overboord, meent de schrijver en voormalig tv-regisseur. „Nee, dat maakt niet uit. Ook op een avond dat het Eurovisie Songfestival wordt uitgezonden kijken mensen massaal niet naar SBS6. Daar wordt van tevoren wel rekening mee gehouden.”
Commercials
Van der Veer snapt wel dat de zender ervoor heeft gekozen om deze kerst iets ludieks te proberen. „Alles wat SBS6 op zo’n avond probeert is bij voorbaat al een verloren strijd. Wat je ook doet, je trekt er weinig kijkers mee en met zo’n haardvuur kun je toch nog een beetje publiciteit en aandacht genereren. Wat dus ook al gebeurd is.”
Bij de aankondiging maakte SBS6 al bekend dat het haardvuur gesponsord wordt door supermarktketen Lidl. Over hoe dat straks te merken is, durft Van der Veer geen uitspraken te doen. „Ik hoop niet dat dat knetterende haardvuur steeds onderbroken wordt door een commercial van de Lidl.”
Cynisme
Wel ziet hij een rol voor Thomas Acda, de acteur die nu alweer enige tijd te zien is in de commercials van de budgetsupermarkt. „Het had mij ook leuk geleken om via een cameraatje in de hoek mee te kijken bij het kerstdiner van de familie Acda. Een gemiste kans voor Lidl!”
Begin deze maand vertelde Talpa TV-directeur Marco Louwerens aan De Telegraaf dat het haardvuur ’ongetwijfeld tot heel cynische opmerkingen zouden leiden bij onder anderen de mannen van Veronica Inside’, en zo geschiedde: „De gedachte is bijna romantisch”, reageerde Johan Derksen. „Maar als je de hele week vergadert om zoveel mogelijk kijkers te hebben, dan jaag je ze híermee weg. Niemand neemt je meer serieus.”
Bron:Telegraaf.nl